Har S, V och MP verkligen gjort allt i sin makt?

Bild på Caroline Unéus och Anna Lust

Debattinlägg av Caroline Unéus och Anna Lust.

Att det länge varit underskott på äldreboendeplatser vet vi. De närmaste åren behövs 150 nya äldreboendeplatser för att möta kommande behov. Vi Moderater har kämpat med näbbar och klor hela mandatperioden för att få den politiska majoriteten att inse allvaret, lägga ideologin åt sidan och sätta spaden i jorden.

Det är med viss förvåning vi läser Anne-Lie Liljedahls uttalande i MVT att majoriteten gjort allt vad man kunnat för att Motala kommun ska få fler äldreboendeplatser och ”att de politiska diskussionerna inte försenat bygget”.

Mandatperiodens resultat visar på motsatsen – ETT nytt boenden är i planeringsfasen. Vår verklighet skiljer sig mot Liljedahls. Det sista Nystart Motala gjorde vid makten var att inviga ett nytt äldreboende på hösten 2010. Vad som hänt, eller inte hänt, sedan dess ansvarar nuvarande majoritet för.

Vänsterstyrets motstånd mot välfärdsföretag har lett till att människor inte ha någonstans att bo. För ett par år sedan stod ledande aktörer på området i kö för att bygga äldreboenden i Motala. De fick kalla handen av majoriteten. Moderaterna och Alliansen har förespråkat LOV och varit öppna för att släppa in andra aktörer.

Tyvärr har Vänstern satt tonen för debatten och fått den att handla om vinster. Diskussionen borde handla om rätten till ett värdigt liv. För människan i vardagen handlar det inte om vem som är utförare. Det viktigaste är att det finns boendeplatser.

Anna Lust, 2:a vice ordförande Socialnämnden (M)
Caroline Unéus, oppositionsråd (M)

Läs mer om Motalamoderaternas politik för höjd kvalitet i välfärden här.