Trygg och säker föreningsverksamhet

Trygg och säker föreningsverksamhet borde vara en självklarhet. I kölvattnet av höjdhopparen Patrik Sjöbergs berättelser om sexuella övergrepp i föreningslivet lämnade Moderaterna i Motala för ett år sedan in en motion till kommunfullmäktige med syftet att göra föreningsverksamheten tryggare för barn och ungdomar. Moderaterna i Motala vill villkora det kommunala föreningsstödet till föreningar med verksamhet för barn och ungdomar med att de begär in utdrag ur belastningsregistret från ledare och tränare i föreningen.

När motionen nått sin första instans, bildningsnämnden, avslås motionen med motiveringen att det möjligtvis inte är lagligt att villkora föreningsbidraget på detta sätt. Det finns en tveksamhet. Det kanske är lagligt att villkora stödet, kanske inte.
Alla möjligheter borde ses över innan man säger nej till ett förslag som syftar till att göra idrottsverksamheten mer trygg för barn. Efter att motionen uppmärksammades i tidningen stärktes vår uppfattning om att en reglering behövs. Inget barn ska behöva utstå övergrepp. Vi politiker ska göra allt i vår makt för att det inte ska hända i verksamheter som finansieras med skattemedel.

I Degerfors kommun har man valt att villkora föreningsbidraget på så sätt att föreningens samtliga ledare inom barn- och ungdomsverksamhet på begäran av kommunen ska visa upp utdrag från belastningsregistret. Motala kommun bör ta efter.
Moderaterna kommer ta strid för alla barns rätt till en trygg och säker föreningsverksamhet.

Caroline Unéus, oppositionsråd (M)
Mikael Lindgren Palmgren, kommunfullmäktigeledamot (M)
Gunilla Melander, kommunfullmäktigeledamot (M)

Läs mer om Moderaternas förslag inom kultur- och fritidsområdet här.